Treningstips til skisesongen

Treningstips før skisesongen starter

Er du en av dem som trives best i snøbelagt landskap og med ski på beina? Da bør du få med deg disse seks øvelsene som forbereder kroppen og formen til skisesongen.

Skiinfo og Onthesnow har sammen med utøverne Grethe Eliassen og Heather McPhie i US Ski Team satt sammen åtte øvelser som du bør gjøre for å styrke nødvendige skimuskler. Med disse øvelsene er du klar til å yte det beste i sporet.

Øvelse 1: Partner Glute Ham

Her trener du musklene på baksiden av låret.

Kjøp fitnessmatte:

Øvelse 2: Rumensk markløft

Dette er en god øvelse for å styrke korsryggen, bakside lår og rumpe. Gjør 4 sett med 3 repetisjoner.

Kjøp vektstang og vektskiver:

Øvelse 3: Ett-beins squats

Denne øvelsen trener både styrke, balanse og koordinasjon. Gjør 3 sett med 8 repetisjoner på hvert ben.

 

Øvelse 4: Chins

Denne øvelsen trener balanse og styrke i overkroppen. Gjør 3 til 5 sett (avhengig av hvor god styrke du har) med 8 repetisjoner.

Kjøp styrkeapparat:

Øvelse 5: Hoftehev med fitnessball

Denne øvelsen trener lår og rumpe. Gjør 3 sett med 12 repetisjoner.

Kjøp fitnessball:

Øvelse 6: Ett-beins rumensk markløft

Denne øvelsen trener hoftestabilitet og balanse. Gjør 3 sett med 8 repetisjoner på hvert ben.

Kjøp manualer:

Denne artikkelen ble først publisert hos skiinfo. Produktene som er linket til hver øvelse er lagt inn av Treningsrom.no