Intervalltrening på tredemølle

Intervalltrening på tredemølle er tidsbesparende og veldig effektiv trening.

I disse tider, med snø, sludd, regn, vind og kulde om hverandre, er det mange som foretrekker å løpe innendørs. Jeg er veldig glad for at vi investerte i tredemølle til treningsrommet vårt og her skal du få noen tips til forskjellige intervaller du kan gjennomføre på mølla.

Intervaller er både tidsbesparende og effektiv trening. Man får høy puls på kort tid og du trenger ikke lange treningsøkta for å oppnå det du er ute etter, nemlig bedre kondisjon. I tillegg er det veldig greit å bruke mølla til oppvarming og nedtrapping etter endt treningsøkt, samt langkjøring- for de som foretrekker det.

4×4:
4×4 er hevdet å være den mest effektive måten å løfte formen på. Ikke alle er enige i det, men at det er en god måte å forbedre kondisjonen på, er det ingen tvil om. 4×4 vil si at du løper 4 runder a´4 minutter med pauser i mellom. Pausene bør være på mellom 2-3 minutter, men pausene skal være aktive. Du kan gå eller jogge, alt ettersom det passer deg. Under selve intervallene, bør pulsen ligge mellom 85-95 % av makspuls. Dette er høyintensitet og du skal bli ordentlig sliten. Klarer du å snakke med lengre setninger mens du løper, løper du for sakte. Hvilken fart du skal stille inn tredemølla på, avhenger av formen din. Prøv deg frem! Det viktigste er at du finner en fart du klarer å løpe i 4 minutter i strekk.

45-15:
45-15 er en glimrende måte å løpe intervaller på, spesielt om du driver med fotball eller annen idrett som har varierende tempo. Her løper du i 45 sekunder og hopper av mølla i 15 sekunder. Hvor mange intervaller du klarer å løpe, avhenger selvsagt av formen din. For meg holdt det med 12 runder de første gangene jeg løp igjen etter et lengre treningsopphold, men målet kan være å få løpt 20- 30 runder. Farten skal være relativt høy og du skal nærme deg makspuls. I pausene kan du justere opp farten 0,1 km/t, slik at det blir en jevn stigning i tempo hele veien.

17-13
Denne intervallformen er av samme konsept som 45-15, bare at du løper i 17 sekunder og hopper av mølla i 13 sekunder. Her bør du løpe rundt makspuls under intervallene.

Da er det bare å ta beina fatt og teste ut intervaller på tredemølla!

Lykke til, hilsen Lise Holanger 🙂

SUPERTILBUD PÅ TREDEMØLLE STARTPAKKE – KLIKK HER

Se alle våre tredemøller her